Friday, August 3, 2007

KHAIRY JAMALUDDIN ~ KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA



SIAP SEDIA: Khairy menunjukkan gelang getah yang ditulis‘PEMUDA BN SEDIA GEMPUR’


Hari ini aku sibuk sikit. Banyak kerja yang nak diselesaikan, malah banyak juga urusan peribadi yang tertanngguh sejak kebelakangan ini terpaksa diselesaikan juga pada hari ini. Dalam kesibukan selesaikan ‘kerja yang tak sudah tu’, aku ketinggalan gamaknya mengenai satu berita yang keluar di Berita Harian hari ini.

Aku di tegur seorang sahabat ketika sedang minum dengan nada yang marah-marah…. Menurutnya, dia TAK SUKA membaca satu berita di akhbar BH hari ini yang bertajuk ‘Perak calon Khairy jika Hishammuddin undur’.

Aku masih tertanya-tanya, mana salahnya kenyataan tersebut. Rupanya ’sahabat’ aku nie tak gemar bila ada orang yang cuba membuat ’suasana tidak baik dalam politik’ seperti tindakan Pemuda Umno Perak yang akan mencalonkan Khairy Jamaluddin atau lebih mesra dengan panggilan KJ sebagai Ketua Pemuda jika penyandangnya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein memutuskan untuk tidak mengekalkan jawatan itu pada pemilihan akan datang.

Tambahnya, sahabat aku laaa.... yang buat kenyataan tersebut bukannya Ketua Pemuda UMNO Perak atau ahli-ahli Pemuda tetapi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Perak yang juga Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali.

Apa tujuan beliau membuat kenyataan tersebut? Kalau benarlah Pemuda yang akan calonkan KJ, kenapa bukan Zainol Padli yang cakap, bukannya MB.

Tambah sahabat aku lagi, yang membuatnya jelek dengan kenyataan tersebut ialah Umno negeri Perak melihat Khairy yang juga Naib Ketua Pemuda sebagai anak muda yang akan menjadi wira bangsa dan mengangkat martabat Melayu.

Bagi aku .... apa salahnya kalau KJ nak jadi Ketua Pemuda UMNO, nak jadi wira bangsa dalam mengangkat martabat Melayu. KJ ada pendidikan, ada wawasan tetapi kenapa sahabat aku nie ’bengkek’ semacam jer nie.

Rupa-rupanya ..... dia tak suka kenyataan tersebut kerana kenyataan tersebut ada unsur-unsur BODEK. Unsur-unsur nak play safe. Pilihanraya dah nak dekat, Tajol Rosli takut hilang kerusi MB.

Kenyataan sebegitu juga macam menampakkan bahawa Datuk Seri Hishammuddin bukanlah seorang WIRA bangsa yang boleh mengangkat martabat bangsa. Sudah 3 penggal termasuk 1 penggal sebagai pemangku, Datuk Hisham macam tak buat apa-apa demi kebaikan dan survival bangsa Melayu. Macamlah Exco-Exco yang ada hari nie bukan pejuang bangsa, malah mereka yang terdahulu meninggalkan alam Pemuda ...bukan seorang pejuang bangsa.

Kalau macam tu, MT yang ada pada hari ini ialah ’empty’. Bukan pejuang bangsa. Hanya KJ sahaja WIRA yang boleh angkat martabat bangsa dan mengemilangkan bangsa Melayu.

Wow!!! Cukup panas telinga aku hari ini mendengar bebelan si sahabat yang menyinga semacam jer nie.

Mungkin ada betul kata sahabat aku nie, dalam keadaan pada hari ini, aku bersetuju sangatlah agar semua pemimpin dan ahli-ahli UMNO melupakan dahulu soal pemilihan parti. Pemilihan parti.... isu kedua.

Yang paling penting ialah PILIHANRAYA UMUM. Tak guna kita menang bergaya dalam pemilihan parti kalau BN tidak menang bergaya dalam pilihanraya umum nanti.

Ehhh! Aku cakap nie macam aku nie penyokong BN plak. Sepanjang hidup aku berpuluh-puluh tahun ini, tak pernah sekali pun aku turun mengundi. Memangkah mana-mana parti.

Aku biarkan sahabat aku dengan bermacam-macam ramalan dan andaiannya. Bukan malas melayan, tetapi aku juga cuba memikirkan kesan dari apa yang sahabat aku katakan dan kesan kenyataan Datuk Tajol Rosli tersebut.

Bagi aku, siapa sahaja yang jadi Ketua Pemuda UMNO akan datang, akan jadi pewaris perjuangan bangsa. Khairy ada kebolehan dan kewibawaannya, dan calon-calon lain yang dikatakan juga akan bertanding dalam pemilihan Ketua Pemuda akan datang, juga ada keistimewaan mereka tersendiri.

Paling penting, PILIHANRAYA UMUM. Paling penting, siapa sahaja jadi pemimpin aku, pemimpin Malaysia.... aku tak kisah asalkan kita terus hidup di Malaysia dalam keadaan aman dan damai. Bebas dan merdeka di bumi sendiri.

Selamat Menyambut Ulangtahun Malaysia ke 50 tahun......

No comments: