Wednesday, August 15, 2007

Kes Pelajar Persenda Negara Patut Jadi Pengajaran - GPMS

Episod seorang pelajar di sebuah universiti di Taiwan yang mempersendakan negara, kerajaan, orang Melayu dan Islam dalam klip video bertajuk Negarakuku harus dijadikan pengajaran supaya tiada lagi pihak memandang remeh isu kaum dan agama.

Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Mohd Nardin Awang berkata, generasi muda terutama pelajar di luar negara perlu berfikiran rasional dan mampu memikirkan kesan negatif jika mengguris perasaan sesuatu kaum.

“Sebagai rakyat Malaysia walaupun berada di luar negara, tidak sepatutnya mencuba sesuatu perkara yang boleh mencetuskan kontroversi semata-mata untuk menunjukkan kreativiti dan bakat,” katanya.

Mohd Nardin berkata, generasi muda memang digalakkan menunjukkan daya kreatif dan bakat masing-masing tetapi bukan membabitkan perkara yang menjejaskan keharmonian kaum.Meng Chee yang menggunakan nama samaran Namewee, menyiarkan klip video lagu Negarakuku di laman web YouTube pertengahan bulan lalu. Lagu rap bahasa Hokkien itu mendakwa masyarakat Cina dipinggirkan, memperlekehkan Melayu, wanita Islam bertudung serta azan Subuh.

No comments: