Sunday, August 5, 2007

Sketsa Politik `PKR-DAP-PAS’

PKR AKAN BERKUBUR?

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin meramalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan berkubur selepas pilihan raya umum ke-12 kerana sememangnya mereka sudah lemah dan keadaannya seperti nyawa-nyawa ikan berikutan banyak orang kuatnya telah meninggalkan parti selain mengalami kekalahan dalam pilihan raya kecil.

PKR yang kini hanya mempunyai satu kerusi di Parlimen Permatang Pauh memang sudah tidak diterima pengundi, justeru pilihan raya akan datang menjadi medan terakhir perjuangan parti itu.

Mereka akan cuba bangkit buat kali terakhir pada pilihan raya umum akan datang.


BENARKAH DAP TIDAK AKAN BEKERJASAMA DENGAN PAS?

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menegaskan pendirian DAP yang enggan bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum akan datang adalah muktamad.

Namun tegasnya, pucuk pimpinan DAP hanya bersetuju pakatan diadakan antara DAP dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi menentang kerajaan memerintah Barisan Nasional (BN).

”DAP tidak berhasrat bergabung dengan Pas tetapi akan meneruskan kerjasama dengan PKR dalam pilihan raya umum nanti. Langkah itu lebih berkesan”.

Pada Disember 2004, DAP dengan tegas mengisytiharkan ia menolak kerjasama dengan PAS. Mengulas mengenai pengagihan kerusi DAP bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen, Guan Eng memberitahu, perkara itu masih dibincangkan.



~ mampukah mereka bersandiwara lagi. Benarkah mereka tidak akan bekerjasama untuk menumbangkan kerajaan BN. Kalau benar, baguslah tetapi jangan sampai menipu rakyat dan pengundi lagi.

Orang politik, macam itulah. Depan kata tak bekerjasama, tapi di belakang PAS-DAP-PKR tetap mengadakan kerjasama erat : Tujuannya hanya satu iaitu menumbangkan kerajaan BN. Bukannya untuk berkhidmat untuk rakyat. Tapi bagi aku, tibalah masanya untuk PKR dan PAS bergabung untuk menjadi lebih kuat, sekurang-kurangnya mampu untuk menyaingi BN di masa hadapan. Itupun sekadar cadanganlah. ~ Akulah PB.

No comments: