Tuesday, July 31, 2007

Media salah tafsir @ kenyataan politik : Mana satu yang betul nie Datuk Kayveas?

Mana satu yang betul nie, semalam di akhbar Berita Harian, Kayveas kata yang media tersalah tafsir ucapannya hingga timbul isu bahawa Presiden PPP, Datuk M Kayveas akan membawa keluar PPP dari BN sekiranya permintaan mereka mendapat tambahan kerusi pada pilihanraya umum akan datang tidak dipenuhi.

Tapi hari nie pula, dalam akhbar Utusan Malaysia, sekali lagi Kayveas mengeluarkan kenyataan mengelirukan….. kenyataannya berhubung isu keluar BN jika tambahan kerusi pada pilihan raya umum akan datang tidak dipenuhi hanyalah satu kenyataan politik.

Beliau menegaskan, kenyataan itu dibuat tanpa niat mengugut atau kata dua. Katanya, ahli PPP mengharapkan beliau melakukan sesuatu agar parti itu diberi peluang lebih adil dalam pilihan raya kerana ia bukan lagi sebuah parti yang kecil. Menurutnya, desakan ini sebenarnya cukup kuat dan mereka mahu beliau selaku Presiden yang sudah 14 tahun memimpin parti melakukan sesuatu.

Pada aku, tak salah kalau PPP atau Kayveas sendiri menyatakan permintaan untuk pertambahan kerusi pilihanraya atau apa-apa sahaja, tetapi biarlah permintaan tersebut dibuat atas platform yang betul.

BN juga merupakan sebuah parti yang besar, bermula dari Perikatan hinggalah Barisan Nasional hari ini, banyak perkembangan dan perubahan yang telah dilakukan.

Dalam BN sendiri ada Dewan Teringginya, yang dipengerusikan oleh YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga merupakan Perdana Menteri Malaysia.

30 hari lagi, genaplah Malaysia menyambut ulangtahun kemerdekaannya yang ke-50 tahun.

Tetapi sebagai seorang pemimpin yang bersama dalam mengisi kemerdekaan negqra dan terlibat sendiri dalam kabinet Malaysia, Kayveas tidak tahu bahawa ada platform yang betul dan tepat untuk menyuarakan hasrat, pendirian atau cadangan bagi mewakili partinya yang merupakan kompenan Barisan Nasional.

Tapi…. Kenyataan-kenyataan yang bercanggah dan tidak sehaluan ini, menunjukkan bahawa Kayveas benar-benar ikhlas dalam perjuangan atau media sekali lagi dipersalahkan memutar-belitkan atau salah tafsir kenyataannya.

Tunggu pula esok, apa pula kenyataannya?

Sehubungan dengan itu, aku bersetuju sangat dengan pendirian dan kenyataan Pengerusi Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar yang mencadangkan agar mereka terutamanya pemimpin parti kompenan BN yang mencabar dan mempersoalkan prinsip kesepakatan BN mesti dihadapkan ke lembaga tindakan disiplin sebagai pengajaran kepada orang lain.

Tambahnya, prinsip kesepakatan serta persefahaman BN tidak boleh dipersoalkan kerana dipersetujui dan difahami semua pihak. Individu yang mempersoal dan mencabar prinsip ini boleh disingkir daripada parti atau dihukum mengikut budi bicara pucuk pimpinan kerana ia membabitkan imej parti.

BN selama ini tidak pernah meminggirkan mana-mana pihak tetapi tindakan menggunakan saluran luar untuk menyuarakan pandangan adalah tidak baik untuk parti.

No comments: