Wednesday, August 15, 2007

Kenapa perlu hentikan debat lagu Negaraku?

Dari laman web: www.isuhot.com

Utusan Malaysia bertarikh 13 Ogos 2007 menyiarkan satu berita bertajuk "Hentikan segera debat isu Negaraku - Ka Ting". Artikel tersebut mengulas bagaimana Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting mahu isu klip video kontroversi yang mempersendakan lagu kebangsaan Negaraku dihentikan segera kerana bimbang ianya boleh mencetuskan ketegangan kaum.

Beliau juga berkata pihak MCA kini sedang menangani kes itu secara serius bagi mengelakkan ianya menjadi masalah lebih besar sehingga menyinggung perasaan dan sensiviti orang lain.

Apa lagi yang perlu ditangani? Perkara tersebut sudah pun berlaku bak kata pepatah nasi sudah menjadi bubur. Dan ianya bukan sahaja telah menjadi lebih besar malahan menyinggung perasaan rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu.

Malahan kononnya MCA tidak mahu masyarakat melihat hanya kerana seorang individu, seluruh kaum dicop sebegitu.

Tetapi tindakan menyiarkan lagu tersebut adalah sungguh biadap kerana mempersendakan agama Islam. Jadi apa rasionalnya bahawa si NameWee itu kononnya patriotik dan cintakan negara?

Generasi muda yang cintakan negara dan tanahair tidak akan menjadi sebegitu angkuh dan biadap sehingga sanggup mempersendakan lagu kebangsaan negaranya sendiri.

Hanya kerana orang Melayu selama ini hanya mendiamkan diri dan bertolak-ansur dengan kaum lain, jangan disangka orang Melayu kaum yang lemah kerana sarang tebuan jangan dijolok.

Lagu yang digubah berunsurkan rap dan R & B itu ada juga mempersendakan agama Islam dengan menyamakan azan dengan kokokan ayam.

Jadi apa rasionalnya bahawa ianya tidak menyentuh isu sensitif yang melukakan hati orang lain? Pihak berkuasa harus mengambil tindakan tegas agar orang lain tidak sewenang-wenangnya mempermainkan undang-undang negara dan isu sensitif negara kerana jika dibiarkan orang lain akan lebih berani mempermainkan isu-isu tersebut.

Penulis berharap agar pihak berkuasa dapat menghukum Wee Meng Chee, 24, di bawah Akta Hasutan, Akta Komunikasi dan Multimedia, dan Akta Keselamatan Dalam Negeri.

No comments: