Friday, August 10, 2007

TNB Wajar Jadikan Anak Mangsa Kebakaran Sebagai `Anak Angkat TNB’

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kluang memohon pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk melupuskan bil tertunggak yang ditanggung oleh keluarga arwah Allahyarham Kasmuri Jasman, keluarga yang terlibat dalam tragedi kebakaran rumah di Kampung Tengah, Kluang yang mengorbankan lima nyawa baru-baru ini.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kluang, Md Jais Sarday berkata, memandangkan orang yang berhutang iaitu Allahyarham Kasmuri Jasman, telahpun meninggal dunia, dan sekiranya pihak TNB tetap berkeras untuk meminta keluarga terutamanya anak-anaknya yang masih menuntut di beberapa IPT awam menjelaskan hutang berjumlah RM 866 tersebut, ia takut akan menjejaskan dan menganggu pelajarannya dengan perkara-perkara kecil tersebut.

Sehubungan dengan itu, Pemuda UMNO Kluang memohon ehsan dari pihak TNB untuk melupuskan hutang tersebut. Sebagai sebuah GLC, TNB melupuskan hutang tersebut sebagai tanggungjawab sosial kepada 4 orang anak yatim piatu ini, kerana jumlah RM 866 itu, adalah satu jumlah yang besar bagi mereka.

Anak-anak ini masih belajar, mereka masih belum mempunyai pendapatan malah bergantung kepada ibu-bapa mereka selama ini. Kini, mereka sudah hilang punca pendapatan, dan kini terpaksa pula tinggal dan bergantung harap dengan datuknya di Belahan Tampok, Rengit, Batu Pahat, Johor. Dpemuda UMNO juga difahamkan bahawa atuknya juga bukan orang senang,” tambahnya yang juga EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

Sehubungan dengan itu, Pemuda UMNO Kluang juga mencadangkan kepada pihak TNB untuk mengambil mereka sebagai anak angkat TNB. Mereka ini merupakan pelajar yang pandai dan cerdik, mempunyai masa depan yang cukup cerah.

Pemuda UMNO percaya, jika mereka diberikan peluang dan ruang yang terbaik, mereka boleh menjadi aset penting untuk menjana kecermerlangan di masa hadapan.

No comments: