Wednesday, July 25, 2007

Siapa Pejuang Berjurus?

Aku orang baru …. Yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan di dalam UMNO mahupun di pihak pembangkang.

Tujuan aku buka blog nie, sekadar suka-suka bagi menyuarakan pandangan aku sebagai orang muda, sebagai seorang anak merdeka yang mempunyai hak untuk bersuara.

Nak bersuara dalam suratkhabar atau televisyen.... siapa aku. Oleh yang demikian, biarlah aku bersuara di sini.

Niat aku hanya satu.... aku nak terus merdeka di atas muka bumi ini. Kepada abang-abang dan kakak-kakak yang lebih senior dalam bidang penulisan dan kewartawan.... tidak kiralah di akhbar, televisyen mahupun laman web dan blog nie, bagilah aku tunjuk ajar, bagilah aku bimbingan supapa aku boleh menilai kembali pandangan dan penulisan aku untuk kebaikan diriku juga.

Aku gembira, tidak lama lagi aku dan seluruh rakyat Malaysia akan menyambut ulangtahun kemerdekaan tanahair kita. 50 tahun kita sudah merdeka, adakah dalam tempoh tersebut, kita benar-benar merdeka atau kita hakikatnya masih terjajah lagi.

Sejak akhir-akhir ini, banyak perkara dan kejadian yang berlaku yang menunjukkan bahawa kita belum merdeka. Minda kita masih terjajah.

Aku nak ambil contoh.... kejadian yang berlaku di Sekolah Menengah Kebangsaan Bawang Assan, Kuching, Sarawak apabila seorang warden telah merendam 200 pelajarnya ke dalam kolam sebagai hukuman kerana membuang tuala wanita yang telah digunakan ke dalam mangkuk tandas.

Gila ke warden tu. Takkan kesalahan kecil yang dilakukan, malah tak tahu pun siapa yang membuang tuala wanita tersebut, 200 pelajarnya di ’humban’ ke dalam kolam. Apalah nasib pelajar tersebut.

Tapi kita jangan cepat melatah. Adakah benar warden tersebut bersalah menggenakan hukuman sedemikian. Bagi aku, cikgu atau warden tersebut tidak bersalah, 200 pelajar yang direndam juga tidak bersalah, yang bersalah ialah orang yang mempunyai kepentingan ’merakam dan menghebaohkan’ kejadian tersebut tanpa usul-periksa. Ada agenda peribadi!!

Cikgu itu tidak bersalah menghukum ...... kerana apa yang dilakukan ialah bertujuan untuk mendidik.... menjaga kebersihan diri dan sekolah. Kalau tidak diajar dan dididik dari sekolah.... iatulah yang terjadi sekarang.

Berapa ramai yang suka membuang sampah merata-rata sedangkan kerajaan atau pihak berkuasa tempatan telah menyediakan tong sampah untuk digunakan.

200 pelajar tersebut juga tidak bersalah, kerana tuala tu ada satu sahaja sedangkan yang dihukum ialah 199 orang, itupun kalau salah seorang dari mereka yang membuang tuala tersebut. Tapi katakan kalau pekerja atau petugas ataupun orang luar yang membuang tuala wanita tersebut..... siapa yang harus kita persalahkan.

Oleh yang demikian, janganlah cepat sangat kita menuding jari menyalahkan guru mengenakan hukuman kepada pelajar, percayalah tindakan mereka adalah untuk mendidik, jauh sekali untuk mencacatkan atau memalukan pelajar-pelajar mereka, anak-anak mereka juga.

Langkah kerajaan terutamanya Kementerian Pelajaran meminda Peraturan-peraturan Disiplin (Pelajar) 1957 bagi mengemas kini peraturan dan tindakan yang boleh diambil guru terhadap murid bermasalah, ada baik dan buruknya.

Seorang sahabat aku ada memberikan pandangannya ~ beliau khuatir jika pelbagai undang-undang dan tekanan yang dikenakan ke atas guru-guru, mood dan motivasi guru akan terjejas untuk membantu para pelajar yang masalah tersebut untuk melonjakkan diri mereka keluar dari masalah disiplin yang membelenggu pelajar terbabit.

Mungkin ada kebenarannya, kerana sahabat aku nie beristerikan seorang guru juga. Peranan guru-guru ialah merintis jalan kejayaan kepada anak-anak muridnya dan terpulang kepada para pelajarnya untuk memilih yang mana intan yang mana kaca.... adakah ilmu yang telah diberikan mampu meletakkan pelajar itu di tempatnya atau sekadar melepak di tebing-tebing sungai (kalau kat KL, ramai doktor yang lepak kat tepi sungai Gombak tepi Sogo) menjalankan aktiviti harian mereka.

Aku anak Melayu, aku tidak berpendidikan tinggi tetapi aku tetap menghargai jasa dan tunjuk ajar guru-guruku kerana menjadikan aku seorang `orang’ hari ini. Aku tidak mampu melaksanakan harapan besar untuk meletakkan bangsaku dan negaraku, ke tahap yang lebih cemerlang, tetapi alhamdulillah, aku boleh berbakti kepada kedua orang tuaku, kepada keluargaku.

No comments: