Sunday, July 29, 2007

SUSULAN KES GURU CABUL MURID

Susulan kes seorang pelajar perempuan di Jitra, Kedah yang mendakwa dicabul kehormatan oleh seorang guru lelaki di sekolahnya, kini mangsa mengalami tekanan perasaan. Menurutnya, sebelum kejadian tersebut, beliau sering diganggu oleh guru terbabit di sekolah.

Kakak mangsa Norhayati Shamsul berkata: “Adiknya yang berusi 16 tahun mengalami trauma dan sering murung serta berubah dari seorang yang periang kepada seorang yang pendiam dan suka memencilkan diri. Menurut beliau adiknya merupakan anak keempat dari 6 beradik kini takut untuk ke sekolah dan keluar rumah”.

Kini, kepada siapa yang harus kita persalahkan? Bagi aku, tiada siapa lagi yang boleh kita persalahkan, perkara sudah terjadi. Oleh yang demikian, Kementerian Pelajaran harus mengambil langkah tegas terhadap guru terbabit atau mana-mana pihak yang terlibat dalam kes sedemikian.

Namun, satu kajian dan siasatan terhadap kedua-dua belah pihak, benarkah pelajar tersebut benar-benar dicabul atau ia hanya satu tindakan untuk menutup kesalahan lain.... dalam erti kata lain, guru tersebut hanya dijadikan kambing hitam untuk menutup kesalahannya, begitu juga sebaliknya.

Kalau benar guru terbabit melakukan perbuatan tersebut.... dia harus dikenakan tindakan tegas. Kini bukan masa untuk main-main lagi. Bukan masa untuk melindungi mereka yang bersalah. Yang salah tetap salah walau diselindungkan.


Jaminan Kementerian Pelajaran:
~ Tidak berkompromi terhadap kes guru cabul murid.


Komen Menteri Pelajaran, Dato’ Sri Hishammuddin Hussein: "Dalam hal ini kita tak kompromi dan Dato’ Noh telah diamanahkan. Dan Dato’ Noh tahu dalam hal ini, saya cukup serius. Kita buat siasatan dan tindakan dan kita tak memilih bulu dan ada saluran yang saya telah wujudkan sebelum ini. Gunakan saluran yang ada dengan sebaik mungkin".

No comments: