Sunday, July 29, 2007

GURU DURJANA: `harapkan pagar, pagar makan padi’

Apa dah jadi nie, ‘harapkan pagar, pagar makan padi.’ Inilah perumpamaan yang sesuai ditujukan buat sorang ‘guru durjana’ di Kubang Pasu yang dilaporkan mencabul anak muridnya di sebuah Sekolah Menengah di Jitra, Kedah.

Guru ini dilaporkan mencabul murid tingkatan 4 itu di bilik lukisan sekolahnya. Ini yang aku bengang nie, buat penat jer mempertahan tindakan guru yang menggenakan hukuman denda terhadap muridnya, ini lain pula jadinya.

Aku harap, Kementerian Pelajaran kenalah memandang masalah ini sebagai masalah yang serius. Ia boleh memburukkan profesion perguruan.

Perbuatan sumbang itu didakwa berlaku antara jam 11.30-12.30 tengahari rabu lalu. Mangsa dipanggil guru lelaki terbabit ke bilik lukisan di sekolah berkenaan kononnya untuk membincangkan sesuatu hal.

Namun sebaik memasuki bilik lukisan terbabit, guru berusia 40-an itu mengunci pintu bilik. Ia disusuli beberapa perbuatan biadap dilakukan oleh guru berkenaan. Mangsa kemudiannya menceritakan kejadian tersebut kepada ibunya dan kemudian membuat laporan polis di Kubang Pasu.

Persoalannya sekarang, apakah bentuk hukuman yang harus dijatuhkan kepada guru terbabit. Takkan nak biarkan masalah ini daripada terus berlaku. Yang buruknya, warga pendidik juga. `Jangan hanya kerana nila setitik, rosak susu sebelangga’.

No comments: